Serbian Orthodox Church - Сербская Православная Церковь - Serbische Orthodoxe Kirche -
петак, 29. јун 2012.
среда, 27. јун 2012.
уторак, 26. јун 2012.
Zoran Mišković ČARNOJEVIĆEV KRST
Zoran Mišković ČARNOJEVIĆEV KRST
(1690. po predanju – 16.februara 1915.
(rastavljen);1920.-1961.(nova lokacija);1961. (vraćen na staru lokaciju);2000.
srušen)
Suvatovo je blago brežuljkasto
uzvišenje uz dravsku obalu na mjestu starog rimskog dravskog mosta,koji je
vjerovatno još u rimsko vrijeme služio kao pričuva za brijeg ili transport
vojske.U Petrus Katanicus Dissertatio 1782. stoji „...malo iznad toga pristup je
k Dravi vrlo prikladan,mjesto se zove Suvatovo.“Put odatle je vrojatno vodio
kroz Darocz,Szolos,Keckend...Cesta je ova djelomično via ripensis,a djelomično
via mediterranes. Ovaj prijelaz koristili su i krstaši u Prvom krstaškom
ratu,koji je krenuo 1096. godine. Zapis to ovako opisuje: „...Gottfried
Lotarinški i narod prolazeći Kraljevstvo Ugarsko stigli su do rijeke Drave,gdje
su naslagali mnogo drva i načinili pleter od mnogo pruća kako bi prešli
rijeku.“ Uz ovaj citat postoje i istraživanja da je čak i čuveni turski sultan
Sulejman Veličanstveni kada je išao u Mohačku bitku,rijeku Dravu baš prešao na
ovome mjestu.Ove činjenice su dragocjene kako bi se razumjela bit mjesta i
povijesnih okolnosti.Narodno predanje o prelasku rijeke Drave na Suvatovu kod
Osijeka od seobe Srba 1690. sačuvao je i zabilježio Osejčanin Đeođe
Gojković(1876.-1973.) :“Kada je stari Patrijarh sa svojom pratnjom prelazio ovim
krajem, po velikoj vrućini svi ožedniše. Ali izvora vodu u ovim nizinskim
krajevima nigdje.Samo najednom stade kao ukopan konj,na kojem je jašio stari
Patrijarh i pođe malo niže...ka izvoru ledene vode.Pratnja Patrijarha podiže na
tome mjestu drveni krst kako bi i drugi znali za izvor vode...“Povijesno
gledano poznato je učešće Patrijarha Arsenija III Čarnojevića na
Crkveno-narodnom saboru u Beogradu 18.juna 1690. god.,kada je donijeta odluka o
seobi,a idući sačuvani dokument o Patrijarhu je iz 17.novembra 1690. iz
Kormorana.Da li je Patrijarh stvarno prešao Dravu na mjestu Suvatovu,danas
možemo samo govoriti kroz ovo narodno predanje. Austrijski car Leopold uputio je
poziv srpskom narodu 25. decembra 1691. god, „Communitati Rascianae inter
Oszekinum et Budam degenti“ („Cjelini srpskog naroda koji se nalazi između
Osijeka i Budima ...“). Patrijarh Čarnojević u pismu ruskom caru Petru Velikom
ovako opisuje stanje: „A sada kada biste htjeli da raumete naš ovdašnji
život,dan i noć bežeći sa svojim osirotelim narodom iz mesta u mesto kao lađa na
pučini velikoga oseana,očekujući kada će zaći sunce i proći tamna i studena noć
bede koja nas tlači. Kako nema nikoga ko bi nam pomogao svojim savetima i ko bi
nas od muke oslobodio,to je i nama tuga udvostručena...“
Prvobitni drveni krst zamjeniše
pravoslavni Srbi mramornim krstom i posvetiše ga velikomučenicima
Makavejima. Teren oko krsta popravljen je i ozidan oko 1899. godine, a čak je i
napravljen i plan za uređenje cijelog terena oko krsta i to od strane Koste
Čutukovića. Krst je osvetio 14.aprila 1899. protojerej Filip Milošević, profesor
bogoslovije u Reljevu kod Sarajeva. Naredbom vojnih vlasti 16. februara 1915.
krst je rastavljen i prenesen u crkveno spremište,pošto se na tome mjestu
nalazila i crta odbrane.Tada su posečene i dvije lipe koje su posađene oko 1770.
godine, a posadio ih je ugledni Osječanin Paja Gavril Veselinović. U tome periodu
je presušio u Čarnojevićev izvor. Krst je vraćen na svoje mjesto 1920. godine
kada je voda ponovno potekla, ali malo dalje od originalne lokacije. Zahtjevom
crkvenog odbora i inicjativnom tadašnjeg osječkog protojereja-stavrofora Lazara
Miškovića (1914.-1994.) krst je vraćen 1961. godine na originalnu lokaciju i to
iznad izvora vode.
Ikone na krstu (Raspeće Kristovo)
oslikao je 1824. godine slikar Matej Nenadović. Nove ikone su postavljene 1920. i
rad su nepoznatog slikara, vjerojatno s osječkog prostora. Ikone je 1961. godine
obnovio osječki slikar Ljubomir Mitrović.Ikona je 1995. nađena skinuta i bačena
u travu,ali je na kraju prenijeta u crkvenu opštinu.
OBIČAJI:
Od pamtivjeka su stari Osječani
odlazili na Sv. mučenike Makaveje kod Čarnojevićevog krsta i to pješke kroz
brojna polja zlaćane pšenice ,ispijali studenu vodu kraj izvora i prenosila
priča o davnoj seobi i staroj Patrijarhu. Kod krsta su rado dolazili i stanovnici
cijelog Osječkog polja (zato se i naziva Osječko-poljska eparhija) te Baranje. Da
je krst bio cijenjen govori i činjenica da su se redovito i katolički
hodočasnici koji su hodili u Aljmaš zaustavljali kraj krsta i napajali
vodom.
I putopisci su 1990. godine
ovjekovječili ovaj krst: „Stisnuto,kao u procepu,istočno od grada.Uz put, ali
daleko od očiju.Pod drvetom,a bez sunca.Bez staze,dotrajale ograde.Prođe i
doživi mnoga iskušenja,uđe u legendu,zaveštan u povesnici,spominjan u
narodu...“
Posljednje bogosluženje kod krsta
održano je 1998. godine. Stoljetne lipe iste godine su srušene. Krst je srušen
2000. godine.
Danas cijela lokacija koja govori
kako su Srbi stigli u ove krajeve, zjapi tužna i prazna. Od krsta koji je
stoljetan, ostala je samo polovica, dotrajala, a od ograde s krstovima samo par
stupaca. Okolni vlasnici zemljišta koji su izgradili kuće ne priznaju važnost
ovog spomenika tako da su se uselili na parcelu koja je crkvena i obzidali ono
što su prisvojili.
Izvor sa stoljetnom vodom
presušio je u Prvom svjetskom ratu i potekao 1918.,presušio je u Drugom
svjetskom ratu i potekao 1946. i presušio je 1991. godine i nije potekao do
danas...
OBIČAJI SRBA IZ OSIJEKA
Običaj sve do sredine 20.
stoljeća koji je na žalost zamro je i svećenje đurđica na Đurđevdan. U porti
crkve nalazile su se dvije velike rundele sa đurđicama ,koje bi se svetila ne
Jutrenje i dijelile na službi. Ovaj običaj za pravoslavne Srbe u Osijeku nije bio
ustaljen. Vjeruje se da je stigao sa Cincarima,koji su kao vrsni trgovci dolazili
u Osijek i ondje se u „Donjgradskoj varoši“ i nastanjivali. Neki sumnjaju da je
običaj vezan i uz srušenu pravoslavnu kapelu sv. Georgija koja se nalazila u
današnjoj osječkoj Tvrđi (tvrđavi),a bila je namijenjena svim pravoslavnim
vojnicima. Da li je netko od njih ovaj običaj donio iz svog kraja,na žalost danas
se ne zna.
Đurđevdan je mnogim Srbima značio
i odlazak u tako zvani „Osječki pakao“. To je dio odmah pokraj rijeke Drave uz
obalu, ali podno groblja. Tako da je narod vjerovao kako su njihovi pokojnici u
raju, a oni silaze na proslavu u pakao. S tog brdovitog dijela groblja vodile su i
stepenice, a uz rijeku je postojao i restoran sve do 1920.-tih , koji se zvao U
paklu, a bio je poznat po čuvenoj janjetini. Ovaj običaj je prerastao na kraju u
tkz. Đurđevski uranak, a zadnji je održan u svojoj punoj veličini 1990.
godine. Danas se na tome mjestu nalazi sjedište riječne mornarice.
U Osijeku je bila i velika grčka
kolonija.Bili su također dobri i bogati trgovci, ali i nezadovoljni činjenicom da
bi se morali udružiti s drugim pravoslavnim življem. Tadašnja crkva podignuta
1743. godine (srušena 1942. godine),bila je namijenjena svim pravoslavnim
vjernicima.Tada Grci podižu u crkvenoj porti malu drvenu kapelicu te dovode
svoja dva sveštenika.Danas nema niti jednog Grka,ali je običaj bio sve do 80-ih
da se na Uskrs čita Jevanđelje na grčkom.
Od svih mjesta u Hrvatskoj
naseljenim Srbima samo u Osijeku postoji običaj svećenja karamfila za Veliku
Gospojinu.Ovaj običaj se također pripisuje Cincarima,za koje se pak zna da su
jako poštovali Majku Božiju,ali putujući i ka jugu Balkanu,vjerojatno su ovo
cveće donijeli tako i do Osijeka.Ovaj običaj seže od 1718. godine kada je
Nikanor Melantijević,vladika Osječko-poljski spomenuo „osvetismo
karamfile“.Vladika je te godine pokrenuo rušenje stare crkvene od pletera i
gradnju zidane pa je vjerojatno koristio karamfile kao način skupljanja
priloga.Inače crkva koja nastaje nakon te od pletera je tek druga i prije ove
1743. koja je podignuta u velebnom barokom stilu.Da su Osječani bili iznimno
bogati govori i podatak da je svaka trgovačka kuća dala po nekoliko svojih
venecijanski dukata da se stave u materijal od kojega se pravila crkvena
kupola.Vladika Melantijević u Osijek je stigao iz Mađarske i to bježeći za
vrijeme Rakocijevog ustanka te došavši u Osijek,uz gradnju crkve pokreće i
inicjativu otvaranja škole koja je radila sve do 1930-ih.I danas se prodaju
karamfili.Crvene kupuju oni koji imaju živu majku,a bijele oni kojima je majka
preminula.
Osijek je do 1941. bio poznat i
po glasovitom Srpskom domu i to u zgradu u centru Donjem grada, a i tada
rijetkim katnicama.Običaj je bio da se nakon preskakivanja vatre kod Zavjetno
krsta,odlazi na program i proslavu u dom.Tako da zadnji puta 1941. godine Srpsko
pjevačko društvo Gusle nakon običaja,organizira i kulturno veče u domu,a
programu su prisustvovali i članovi NDH(možda zato niti jedan član Osječokg
ogranka NDH se nije usudio srušiti staru crkvu,nego su ju rušili vojnici iz
Požege).Dom je bio uređen kao mjesto kulturnog i elitnog događanja,s velikom
pozornicom te čak i restoranom.Srušen je 14.6.1944. prilikom engleskog
bombardiranja Osijeka,kada je stradao cijeli Donji grad.
Srbi iz okolice Osijeka,danas
samo u Osijeku,sačuvali su i predanje u nazivu par sela.Kada su Slaveni došli na
ove prostore sa svojom kulturom i običajima,nisu odmah htjeli i prijeći na
hrišćanstvo.Pošto su se jasno usprotivili,crkva do tada još jedna,prijetila im
je osvetom.Tada je narod poznat kao Bobe rekao: „Bobe trpe pače vere.“
Prihvativši hrišćanstvo,zaboravili su svoje običaje,ali je ta uzrečica prešla u
nazive sela Bobota,Trpinja,Pačetin i Vera.
Vrbica je jedan od najljepših
blagdana koji pravoslavnim Srbima znači početak novog ciklusa ,tj. početak
proljeća.Uvijek je 7 dana prije Uskrsa.Simbolizira Isusov ulazak u
Jerusalim,tada kao grad ne hrišćana.Narod je Isusa dočekao s maslinovim i
palminim grančicama,a kako kod nas njih nema,prihvaćena je vrba.Na Vrbicu se
vrba nosi 3 puta oko crkve,a zatim se ponovno narod vraća u crkvu i grančice se
posvete te onda dijele narodu,koji ih nosi kućama.Također,Vrbica je prihvaćena i
kao tkz. dječiji praznik.Djeci se stavljaju zvnoca koja simboliziraju Hristovu
pobjedu.U Čepinu,selu pokraj Osijeka,postojao je i običaj obavezne male priredbe
za djecu,baš zbog simbolike cijelog praznika.Također se djecu uvijek udaralo po
leđima i govorilo „Rasti ko vrba.“
Mladi Uskrs je također običaj
koji postoji samo u Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi.Osječki je običaj da je uvijek
tri dana nakon Uskrsa.Tada se nose ofarbana jaja na grobove predaka,a sveštenik
prelijeva svaki grob s crnim vinom te napravi kao krst na tome grobu i održi
molitvu za pokoj duše pokojnika.Također su se obojana jaja simbolično stavljala
i na stepenice krsta na groblju i za pokoj duše svih kojima se grob ne
zna.Vrijeme Mladog Uskrsa već varira od mjesta do mjesta.U Čepinu,selu pokraj
Osijeka,od 50-tih se grobovi prelijevaju uvijek u nedjelju nakon Uskrsa,a običaj
je bio da se ide litijom(svečana povorka iz crkve) do groblja gdje se onda
običaj uvijek održavao.
Đurđevdan je najomiljenija
slava.Simbolizira proljeće i opće veselje u svem življu.Običaj je da se svi
ukućani umiju u rano jutro u „lavoru“(limenoj posudi) u kojega je stavljena
studen voda te ružine latice.Običaj znači da bi tim umivanjem svi bili u novom
proljetnom ciklusu zdravi.Isto postoji i za Božić(7.1.) kada se pogotovo djeca
umivaju u vodi u kojoj je rumena jabuka,a uvijek se govori „Zdrav i rumen kao
jabuka.“
Najvažniji događaj za svaku
srpsku porodicu je Slava.To je svetac zaštitnik kojega je neka porodica uzela da
ih štiti kada su prešli na hrišćanstvo.Javlja se samo u ovoj pravoslavnoj crkvi
i niti više u jednoj.Slava ne mora biti samo porodična,naravno one su bile i
zanatlijske i crkvene i stranačke pa čak i gradske.Na Slavu se uvijek okupi
cijela porodica u kući najstarijeg člana porodice,a kada on to više ne
može,Slava se prenosi na slijedećeg muškog člana(obavezno muškog).Svaka porodica
mora imati ikonu svetca zaštitnika i sprema se koljivo(kuhano žito začinjeno
orasima,muškatnim orašćićem i šećerom).Također sveštenik dolazi nakon Slave ili
prije te sveti „svečarsku vodicu“ te čita molitvu za spasenje svih
ukućana.Najčešće Slave su sveti Nikola i Đurđevdan.
Kako je za cijelu Slavoniju žito
izuzetno bitno,9. maja tj. na dan sv. Marka-Markovdan svetilo se žito.Tada je iz
crkve hodila litija do najbližeg polja i svetila bi se pšenica.Kako se Osijek
strašno brzo širio,tako su i polja iz okolice nestajala.Do 1940. redovno se
svetilo žito na Ledinama,dijelu Osijeka koji je dobio naziv po
ledini-livadi.Danas ni tu više nema žita.Okolica Osijeka i danas čuva taj
običaj.
Na Petrovo se uvijek svete
jabuke.Običaj je bio da sve žene kojima je umrlo dijete do samog Petrova ne
smiju probati niti jednu jabuku.Kako su jabuke omiljeno voće naroda,a pošto ih
praktički puno ljudi nije jelo do Petrova,dobile su naziv petrovače.Danas je to
čak i naziv sorte slatkih jabuka.
Đoko Slijepčević: Popovi i radikali
Popovi i radikali
Iako Svetozar Marković nije bio neki oštar
bojovnik protiv sveštenstva, njegove ideje veoma su negativno uticale ne samo
na mase, za koje se on borio, i na inteligenciju, nego čak i na jedan deo
sveštenstva, koje je odlazilo u Radikalnu stranku. Već 1871. godine, 23. jula,
žalio se mitropolit Mihailo ministru prosvete „na pojave koje se opažaju kod
mnogo mladih ljudi". Mitropolit je tražio da se zavedu strožije mere
protiv „hulitelja" i da vlasti više paze „na agente, koji rasprostiru po narodu
ateističke misli u cilju da proizvedu rastrojstvo".
Pristalica ideja Svetozara Markovića bilo je i
među sveštenstvom. U društvu ljudi, koji su pomagali da se nabavi štamparija, u
kojoj je štampano „Jedinstvo" pod uredništvom Svetozara Markovića, bio je
i prota Jovan Jovanović, rektor Bogoslovije. Na listi radikalnih odbornika, koji
su izabrani u Kragujevcu 15. februara 1876, bio je i sveštenik Miloje
Barjaktarović, koji je bio tast socijaliste Maša Kojića. Među streljanim
radikalnim prvacima bio je i sveštenik Marinko Ivković, koji je primao na sebe krivice
mlađih optuženika samo da bi se oni mogli spasti od streljanja. U Paraćinu je,
1875. godine, đakon Zaka Arsenijević bio skupljač pretplatnika na „Oslobođenje".
Jovan Skerlić veli da „iz Beogradske Bogoslovije još za života Markovićeva,
izlaze čitave generacije mladih popova, koji će s učiteljima biti apostoli
radikalizma po selima, osnivači buduće Radikalne stranke u Srbiji".
Pesničku
dušu Milice Stojadinović-Srpkinje veoma su zabrinjavali ovi talasi bezbožja, koji
su se širili Srbijom. Nalazeći se u Beogradu ona je sve ovo neposredno
posmatrala i, 10. januara 1876, pisala Germanu Anđeliću: Srbiju ljubim i sad kao
zemlju carevine naše, kao majku našu; no po svemu volela bih da nisam ovde. Jer
onako kako ja za budućnost srbsku, za veru i crkvu osećam, nije nikakva sreća
živeti, gde se vera oberučke ruši i neće se zemlji kruna već budi Bog s nama
šta. Kaže se: Mi rušimo sve postojeće, mi nećemo crkvu, nećemo vladu, nećemo
činovnike, mi ovo sve rušimo i oćemo novo na tim razvalinama da stvorimo"
(Aleksa Ivić: Arhivska građa o jugoslovenskim književnim i kulturnim radnicima,
knj. IV, 1723-1887, Beograd 1935, str. 411-412).
Mnogo radikalniji od Svetozara Markovića, u odnosu
na Crkvu i na sveštenstvo, bio je Vaso Pelagić. Ovaj čudni, često veoma neuravnoteženi
čovek, koji je ranije imao velikih zasluga za Crkvu, postao je vremenom oštar
bogoborac. Natrunjen socijalističkim idejama, bez obrazovanja koje je imao
Svetozar Marković i bez Markoviću urođene mekote, Pelagić je bio mnogo više
buntovnik nego propovednik jednoga pogleda na svet i život. Još u maju 1869.
Pelagijć je pisao Antoniju Hadžiću, da je gotov da se žrtvuje za narodne stvari.
„Pa time se", veli on, „dičim, samo da mi je viđeti da moja draga Bogoslovija
napreduje."
Kada se izvrgnuo u socijalistu, Pelagić je
jurišao na Crkvu, nasrnuo na njezino učenje i jerarhiju, kojoj je jedno vreme i
sam pripadao i tražio da se od Crkve oduzme sve što je imala. On zahteva da
nagrada sveštenicima „bude ona milostinja koju im bude sam narod darovao" i
da se manastiri ukinu, a „ako carstvo mraka i sebičnosti hoće da održava još za
koje vreme čin kaluđerski", onda on predlaže ceo niz reformi, koje nisu
značile ništa drugo nego puno uništenje i manastira i kaluđera. Pelagić, koji je
i sam stvorio i rukovodio jednu Bogosloviju, sada predlaže „da se bogoslovske i
učiteljske škole spoje ujedno i prenesu na neko veliko državno, manastirsko ili
opštinsko imanje, gde će svi ti pripravnici za narodne učitelje i sveštenike
izučavati sve ono što treba seoskom narodu.
Poznata su imena nekih sveštenika koji su, u raznim
godinama, bili članovi Narodne skupštine, gde su javno istupali protiv Crkve. U
narodnoj' skupštini, izabranoj 6. avgusta 1871, sveštenik Kosta Popović je tražio
punu slobodu štampe. Vaso Pelagić je bio među onima koji su potpisali proglas
prve, socijalističke, političke grupe, koja se javila 12. avgusta 1871. godine.
Jedan od potpisnika ovoga proglasa, Jevrem Marković, brat Svetozara Markovića,
tražio je da se manastirska dobra predaju narodu, a manastiri pretvore u crkve.
Na manastirskom dobru trebalo je podignuti zemljoradničke i zanatske škole, a
ostaviti samo šest manastira da u njima žive kaluđeri. Ovaj je predlog, kasnije,
ponovio Veljko Jakovljević sa 16 poslanika. Jovan Bošković. predlagao je, 19.
decembra 1875, da se crkve proglase za svojinu naroda i crkvene opštine i da te
opštine raspolažu crkvenim novcem i prihodima76. List „Staro oslobođenje"
napadao je veru i dinastiju. I u aferu „crvenog barjaka" u Kragujevcu bili
su umešani sveštenici, a među streljanima zbog „Topolske bune" bio je i
sveštenik Panta Popović iz Azanje. Istaknuti radikali-sveštenici bili su i
Nikola Krupežević i Marko Bogdanović. Sveštenik Marinko Ivković, koji je
streljan na Kraljevici zbog Timočke bune, tražio je da se ukinu Duhovni sudovi,
a bračne sporove da sude Okružni sudovi pod predsedništvom okružnog prote ili
jednog sveštenika77. Veljko Jakovljević i Marko Bogdanović tražili su, 25. januara
1881, da se kaluđerski red ukine, da se manastiri pretvore u crkve i da se
manastirske parohije predaju sveštenicima. Istorijske manastire trebalo je da
čuva država, a dosadašnjim kaluđerima da se obezbedi izdržavanje do kraja
života iz manastirskih prihoda. Kaluđerski podmladak ne bi bio dozvoljen.
Đoko
Slijepčević
недеља, 24. јун 2012.
четвртак, 7. јун 2012.
Gde su sve sahranjeni crkveni velikodostojnici
Osnivač Srpske crkve i njen prvi arhiepiskop,
Sveti Sava je prenet iz Trnova i položen u manastir Mileševu, gde neće biti sahranjen
nijedan arhijerej u redovnim prilikama, jer je to vladarska zadužbina.
Arhiepiskop Joanikije (1272-1276; 1279), pošto
je posle državnog udara (1276) napustio tron, biće sahranjen u manastiru Sopoćanima,
zadužbini njegovog dobrotvora, kralja Uroša I (1243-1276; 1277).
Arhiepiskop Jevstatije I (1279-1286) pripremio
je za sebe grob u središtu arhiepiskopije, manastiru Žiči, iako on po planu
svojih osnivača nije predviđen za sahranjivanje. Još od Svetog Save, namera je
da se na žičkom metohu u Peći podigne hram Svetih Apostola, gde će biti
sahranjen najveći broj poglavara.
Patrijarh Arsenije Čarnojević je nakon smrti u Beču prenet i sahranjen u manastir Krušedol koji za oblasti severno od Save ima u tom pogledu značaj Nemanjine Studenice jer tu su grobovi svete kuće Brankovića kao jedinih izdanaka poslednje vladarske porodice i osnivača ovog manastira. Patrijarh je položen u grob Vladike Maksima. Na putu od Sent Andreje, kao prvog crkvenog centra, do ustanovljenja Karlovačke Mitropolije, obavezno se „prolazi“ kroz manastir Krušedol. Tu se sklanjao i patrijarh posle pobune (1703), održavani sabori, a potom sahranjivani poglavari. Tokom prenosa od Beča do Krušedola, Patrijarhovo telo prošlo je i kroz Sent Andreju.
Za vreme boravka u Beču po crkvenim-narodnim poslovima tu je umro i patrijarhov naslednik Isaije Đaković. I on je sahranjen u manastiru Krušedolu. Nagla i neočekivana smrt u prestonici prva dva poglavara Karlovačke Mitropolije nije mogla proteći nezapaženo i ne dati povoda različitim tumačenjima i slutnjama.
To je bio razlog da se prilikom izbora Sofronija Podgoričanina (1710/11) za karlovačkog mitropolita na Saboru u manastiru Krušedolu izborni narodno-crkveni sabor obrati caru sa molbom da od novoizabranog mitropolita ne traži dolazak u Beč radi potvrde pod izgovorom velikih putnih troškova i zbog toga što se to ne protivi privilegijama koje ne predviđaju lični odlazak novoizabranog mitropolita vladaru radi potvrde“. Inače, Sofronije je na tronu ostao samo dve godine. Umro je mlad u 43. godini i prvi je poglavar koji je umro i sahranjen u Sremskim Karlovcima.
Stefan Metohijac
Administrator Karlovačke Mitropolije, Stefan
Metohijac je umro u Karlovcima. „Nerazumljivo je zašto je mrtvo telo Stefana Metohijca
iz Karlovaca preneseno u manastir Veliku Remetu i tamo sahranjeno, a ne u
njegovu raniju zvaničnu episkopsku rezidenciju, manastiru Vrdnik ili u
manastiru Krušedol, gde su već bile sahranjene prve crkvene starešine,
patrijarh Arsenije i mitropolit Isaije Đaković“.
Već naslednik Sofronija Podgoričanina Vikentije Popović-Hadžilavić još uvek održava vezu Karlovaca, gde je umro, i manastira Krušedola, gde je sahranjen. U manastiru Krušedol je naknadno „položen“ i sledeći Karlovački Mitropolit, ovde već često pomenuti Mojsije Petrović, pošto je posle smrti u Beogradu tu bio i sahranjen, a onda je po svršetku austrijsko-turskog rata (1739) prenet u Krušedol.
U Beogradu umire i naslednik Mitropolita Mojsija, Vićentije Jovanović (1731-1737) i tu je i sahranjen. Tek 1749. prenet je u manastir Rakovac.
Jerarsima sahranjenim u slavnom manastiru Krušedolu pribrojan je i patrijarh Arsenije IV Šakabenta, koji umire u Karlovcima 1748.
Karlovačkog Mitropolita Isaiju Antonovića (1748/9) sa Patrijarhom Arsenijem i Mitropolitom Isaijom Đakovićem vezuje to što samo posle nekoliko meseci stolovanja umire u Beču ali za razliku od njih sahranjen je u katedralnoj crkvi Sv. velikomučenika Dimitrija u Budimu, verovatno stoga što je tu bio i rođen, pojava koja u ponašanju crkvenih ličnosti čini izuzetak.
Značajan i zaslužni Pavle Nenadović (1749/68) umire u sedištu mitropolije i sahranjen je u Sabornoj crkvi koja je njegova zadužbina „pogreben... v sozdanom ot nego sobornom hramje svjatago oca Nikolaja 1768-go ljeta“.
Jovan Georgijević (1769/73) umire u sedištu mitropolije Karlovcima, ali je pribrojan onim koji su svoje počivalište dobili u manastiru Krušedolu, i pored lične želje da bude sahranjen u Grgetegu.
Vikentije Jovanović - Vidak (1773-1780) umire na patrijaraškom imanju u Dalju gde je još u vreme patrijarha Arsenija Čarnojevića planirano ustanovljenje sedišta buduće crkvene organizacije. Mitropolit Vikentije je tu i sahranjen u hramu sv. velikomučenika Dimitrija.
Mojsije Putnik
Mitropolit Mojsije Putnik (1781-1790) je
jedini od poglavara Karlovačke Mitropolije sahranjen u Sent Andreji na sredini
Saborne svetouspenjske crkve. Pre dolaska na čelo Karlovačke mitropolije,
upravljao je bačkom, a potom i temišvarskom eparhijom, kao prvom po ugledu iza
karlovačkog mitropolita. To je jedan od retkih arhijereja koji je završio
Kijevsku duhovnu akademiju, ali pri ustrojenju svoje škole u Temišvaru,
opredeljuje se za zapadni način ustrojstva. I on, kao i Patrijarh Arsenije,
mitropoliti Isaije Đaković i Isaije Antonović, umire u Beču. I njegova smrt
dešava se onda kad je trebalo rešavati važna pitanja srpskog naroda kao što je
uzakonjenje srpskih narodnih privilegija, učešće Srba u građanskim pravima kao
i dozvola za saziv crkveno-narodnih sabora. Uz to, tad je u toku i poslednji
austrijsko-turski rat. Srbi južno od Save tad su u rat ušli kao saveznici
Austrije, sa velikim očekivanjima, i podneli ogromne žrtve, kako ljudske, tako
i materijalne. Tad je razoreno mnogo hramova. Mitropolit je bio nemi svedok i
nije mogao da pomogne svojim sunarodnicima koji mu se obraćaju za pomoć, bar
savetom. U toj godini je i umro. Opelo u Sent Andreji služio je tadašnji
budimski Episkop Stefan Stratimirović, kao „domaćin“ skupa, kad se nije znalo
da će on biti i naslednik počivšeg Mitropolita Putnika.
Tri naslednika Mitropolita Pavla Nenadovića su sahranjena van Sremskih Karlovaca, a onda je u njegovoj zadužbini, sabornom hramu u Karlovcima, sahranjen je još jedan veliki poglavar Karlovačke Mitropolije, Stefan Stratimirović (1790-1836). Iako nisu živeli u isto vreme na učvršćenju položaja srpskog naroda, radili su na isti način odlučno kao da su bili najbliži saradnici. Spojilo ih je i zajedničko počivalište. Četiri godine kasnije tu se našao i Stefan Stanković (1737-1741) a potom i prvi Patrijarh Josif Rajačić (1842-1861). To se može reći i za drugog karlovačkog Patrijarha Samuila Maširevića (1864-1870).
Patrijarh Prokopije Ivačković (1874-1879; 1881) nije mogao umreti u sedištu mitropolije, Karlovcima, jer se povukao sa trona koji nije popunjavan do njegove smrti. Umro je u Beloj Crkvi a zatim je prenet u Karlovce i sahranjen u Sabornoj Crkvi, gde je najveći broj jeraraha Karlovačke mitropolije. Tu se našao i njegov naslednik German Anđelić (1882-1888).
Ne iznenađuje što veliki graditelj i čovek koji je dao savremeni izgled Sremskim Karlovcima na razmeđu 19. i 20. veka patrijarh Georgije Branković gradi i hram gde će biti sahranjen. To je Gornja crkva sv. Vavedenja u Sremskim Karlovcima. Pored njega, dobiće tu svoj pokoj i poslednji poglavar Karlov ačke Mitropolije, mučenički postradali Patrijarh Lukijan Bogdanović (1908-1913), čija je smrt nagovestila godine teških i krvavih raspleta kasnije nazvanih Prvi svetski rat.
понедељак, 4. јун 2012.
Crkvu u Topoli
Drugi znaèajan konkurs raspisan je jo krajem 1903. godine za crkvu u Topoli, zadubinu kralja Petra II. I ovde je pro-gramom bio uslovljen srpsko-vizantijski stil, a u ocenjivaè-kom sudu su bili: arhitekta Mihajlo Valtroviæ, arhitekta Andra Stevanoviæ i arhitekta Dragutin Ðorðeviæ. Od 18 skica na ovom konkursu poznate su samo neke: arhitekte Nikole Nes-toroviæa (I nagrada); Vlade Popoviæa (II nagrada); Duana ivanoviæa (III nagrada); Jelisavete Naèiæ (otkup); Milorada Ruvidiæa i Pere Popoviæa (otkup). Poznato je takoðe da su na konkursu uèestvovali i S. Ivaèkoviæ i D. T. Leko. Ovaj konkurs je dao povoda uènoj polemici izmeðu arhitekte D. T. Leka i èlana ocenjivaèkog suda Andre Stevanoviæa. Arhitekta Leko kritikuje uglavnom sam program i uslov pri-mene srpsko-vizantijskog stila èime su konkurenti bili "u punoj meri sputani u svojim slobodnijim koncepcijama". Po miljenju arhitekte Leka, nagraðene skice su ili kopije starih srpskih crkvenih graðevina, ili se, ako su neto preraðene, uglavnom svojim motivima oslanjaju na graðevine perioda srpskog graðevinarstva iz doba kneza Lazara. D. T. Leko dalje primeæuje: "... ocenjivaèki sud nije shvatio da treba moderno srpsko crkveno graðevinarstvo da stoji vie od srednjevekovnog, kao nastavak ovoga ..." Izgleda da je ideja vodilja u koncepciji moderne srpske crkvene arhitekture arhitekte D. T. Leka bila u stvaranju preglednog unutranjeg prostora po primeru Aja Sofije u Carigradu, ali ujedno i slik-ovitog spoljnjeg efekta starih srpskih zadubina, to smatra da se savremenim tehnièkim moguænostima moe ostvariti. Verovatno je u tome smislu D. T. Leko pokuao da rei skice za crkvu u Topoli, ali nam njegovi radovi nisu poznati. Nje-gov jedini poznat rad u ovom stilu je kapela Æele-kule, koju je projektovao 1902. godine, a koja je suvie mala da bi nam mogla dati i priblinu ideju njegovih predloga za crkvu u To-poli ili za Hram sv. Save. Mi smo veæ upoznali ideoloke koncepcije M. Valtroviæa i A. Stevanoviæa za evoluciju stare crkvene arhitekture, koje su se osnivale na mnogo jaèoj povezanosti sa srednjevekovnim ugledima, pa otud i pro-gramski zahtev za crkvu u Topoli. U svome odgovoru na kritiku D. T. Leka, A. Stevanoviæ podvlaèi da skica Lekova na ovom konkursu "ne nosi obeleje stare srpske crkvene arhitekture", a u dugom nauènom razlaganju sutine srpske crkvene arhitekture, i u njenom razvoju, pored ostalog pie: " i ba u tome, da uzgred i ovo kaem, to je jedan konku-rent, u svojoj skici ovaj motiv sa Graèanice (uzdizanje srednjeg kubeta na 4 poluoblièasta svoda) sa razumevanjem primenio na sasvim razraðenu osnovicu crkve, prema su-vremenim prilikama, i lei razlog to je ta skica dobila prvu nagradu i to utoliko pre to je taj projektant ovaj motiv drugog perioda, veto doveo u sklad sa motivima treæeg pe-rioda (razvoja srednjevekovne srpske arhitekture) kojima je organski sklop glavnih zidnih masa i apsida jaèe markiran " Pitanje stava A. Stevanoviæa, moda je danas za diskusiju ali s kraja prolog i poèetkom ovog veka, on je pozitivno tumaèen od veæine srpskih srhitekata.
U vezi sa ovim konkursom za crkvu u Topoli i arhitekta Branko Tanazeviæ pie u Tehnièkom listu: " Izloba skica za topolsku crkvu za koju se konkursom naroèito trailo da bude stil srpsko-vizantijski pokazala je neoriginalnost i rðave kopije Osim onih skica koje su direktno bile manje vie kopije starih graðevina, samo je jedna slobodnije reena u ovom stilu, a ta je nagraðena prvom nagradom "
Ni po jednoj konkursnoj skici nisu raðeni projekti za podi-zanje crkve u Topoli. Njih je izradio arhitekta Kosta J. Jovanoviæ, koji na konkursu nije uèestvovao, i koji se docnije uglavnom bavio izvoðaèkim radovima . Crkva je reena prema poznatim primerima krstoobrazne osnove, ali sa krip-tom, grobnicom dinastije Karaðorðeviæa. Zavrena je sa pet kubeta; manja kubeta nisu u dijagonalnom sistemu veæ u oso-vinama krsta kao na Crkvi sv. Marka u Veneciji. Ovaj intere-santan raspored kubeta nije, meðutim, u skladnoj organskoj vezi sa niim masama. Na junoj i severnoj strani izvedene su konhe po tipovima Moravske kole, ali je obrada kubeta po ugledu na spomenike ranije, rake epohe. U detaljnom sagle-davanju kompozicije zapaa se izvesna usiljenost u zavrnim delovima i proporcijama zapadne fasade nad portalom ali u celini ovaj spomenik monumentalno deluje svojim dominant-nim poloajem na Oplencu i izradom u belom venèaèkom mramoru. Izvoðenje radova bilo je 1904. godine ustupljeno Zariju Radosavljeviæu i Milanu Bogdanoviæu iz Crne Trave, ali su radovi usled nedostatka sredstava sporo tekli i prekinuti su s jeseni 1912. godine zbog Balkanskog rata .