Iako Svetozar Marković nije bio neki oštar bojovnik protiv
sveštenstva, njegove ideje veoma su negativno uticale ne samo na mase, za koje
se on borio, i na inteligenciju, nego čak i na jedan deo sveštenstva, koje je
odlazilo u Radikalnu stranku. Već 1871. godine, 23. jula, žalio se mitropolit
Mihailo ministru prosvete „na pojave koje se opažaju kod mnogo mladih
ljudi". Mitropolit je tražio da se zavedu strožije mere protiv
„hulitelja" i da vlasti više paze „na agente, koji rasprostiru po narodu
ateističke misli u cilju da proizvedu rastrojstvo".
Pristalica ideja Svetozara Markovića bilo je i među sveštenstvom.
U društvu ljudi, koji su pomagali da se nabavi štamparija, u kojoj je štampano
„Jedinstvo" pod uredništvom Svetozara Markovića, bio je i prota Jovan
Jovanović, rektor Bogoslovije. Na listi radikalnih odbornika, koji su izabrani
u Kragujevcu 15. februara 1876, bio je i sveštenik Miloje Barjaktarović, koji
je bio tast socijaliste Maša Kojića. Među streljanim radikalnim prvacima bio je
i sveštenik Marinko Ivković, koji je primao na sebe krivice mlađih optuženika
samo da bi se oni mogli spasti od streljanja. U Paraćinu je, 1875. godine, đakon
Zaka Arsenijević bio skupljač pretplatnika na „Oslobođenje". Jovan Skerlić
tvrdi da „iz Beogradske Bogoslovije još za života Markovićeva, izlaze čitave
generacije mladih popova, koji će s učiteljima biti apostoli radikalizma po
selima, osnivači buduće Radikalne stranke u Srbiji".
Pesničku dušu Milice
Stojadinović-Srpkinje veoma su zabrinjavali ovi talasi bezbožja, koji su se
širili Srbijom. Nalazeći se u Beogradu ona je sve ovo neposredno posmatrala i,
10. januara 1876, pisala Germanu Anđeliću: Srbiju ljubim i sad kao zemlju carevine
naše, kao majku našu; no po svemu volela bih da nisam ovde. Jer onako kako ja za
budućnost srbsku, za veru i crkvu osećam, nije nikakva sreća živeti, gde se
vera oberučke ruši i neće se zemlji kruna već budi Bog s nama šta. Kaže se: Mi
rušimo sve postojeće, mi nećemo crkvu, nećemo vladu, nećemo činovnike, mi ovo
sve rušimo i oćemo novo na tim razvalinama da stvorimo" (Aleksa Ivić:
Arhivska građa o jugoslovenskim književnim i kulturnim radnicima, knj. IV,
1723-1887, Beograd 1935, str. 411-412).
Mnogo radikalniji od Svetozara Markovića, u odnosu na Crkvu
i na sveštenstvo, bio je Vaso Pelagić. Ovaj čudni, često veoma neuravnoteženi
čovek, koji je ranije imao velikih zasluga za Crkvu, postao je vremenom oštar
bogoborac. Natrunjen socijalističkim idejama, bez obrazovanja koje je imao
Svetozar Marković i bez Markoviću urođene mekote, Pelagić je bio mnogo više
buntovnik nego propovednik jednoga pogleda na svet i život. Još u maju 1869.
Pelagijć je pisao Antoniju Hadžiću, da je gotov da se žrtvuje za narodne stvari.
„Pa time se", veli on, „dičim, samo da mi je viđeti da moja draga
Bogoslovija napreduje."
Kada se izvrgnuo u socijalistu, Pelagić je jurišao na Crkvu,
nasrnuo na njezino učenje i jerarhiju, kojoj je jedno vreme i sam pripadao i
tražio da se od Crkve oduzme sve što je imala. On zahteva da nagrada
sveštenicima „bude ona milostinja koju im bude sam narod darovao" i da se manastiri
ukinu, a „ako carstvo mraka i sebičnosti hoće da održava još za koje vreme čin
kaluđerski", onda on predlaže ceo niz reformi, koje nisu značile ništa
drugo nego puno uništenje i manastira i kaluđera. Pelagić, koji je i sam
stvorio i rukovodio jednu Bogosloviju, sada predlaže „da se bogoslovske i
učiteljske škole spoje ujedno i prenesu na neko veliko državno, manastirsko ili
opštinsko imanje, gde će svi ti pripravnici za narodne učitelje i sveštenike
izučavati sve ono što treba seoskom narodu.
Нема коментара:
Постави коментар