Godine 1906. raspisan je prvi konkurs za
izgradnju Hrama sv. Save na Vračaru, u Beogradu. Konkurs je otvorio nova
pitanja vezano za razvoj stila u srpskoj arhitekturi, a tim povodom pisali su
Dimitrije T. Leko 1908. i Branko Tanazević 1909. godine. Teme oko kojih su se
suprotstavljala mišljenja stručnjaka u periodu gotovo cele prve polovine XX
veka bile su vezane za poštovanje arhitektonskog nasledja srpske arhitekture iz
perioda srednjeg veka, zatim, za principe projektovanja gradjevine koji u sebi
sadrže nacionalne elemente, te za način čitanja, tumačenja i primene ovih
principa u arhitekturi. Oni arhitekti koji su bili isključivi u zalaganju za
primenu istorijskih arhitektonskih uzora na celokupnom planu projektovanja, u svojoj
težnji ka kristalizaciji srpskog nacionalnog stila i njegovoj primeni na
sveobuhvatno područje arhitektonskog projektovanja, uključujući i profane
objekte, izgubili su iz vida činjenicu da je poreklo tog stila bilo vezano
isključivo za objekte sakralne arhitekture.
U periodu od početka pa do sredine prve dekade XX veka, dakle, srpski arhitekti u svojim projektima postepeno napuštaju do tada prisutnu bečku verziju neovizantijskog stila, koja je bila bliska njihovoj estetici zbog povezanosti ovog stila sa istorijskim nacionalnim arhitektonskim uzorima u Srbiji. Ova, bečka verzija neovizantijskog stila, u suštini je kompoziciono predstavljala neoromansku arhitekturalnu strukturu, na koju su pridodavani različiti vizantijski i ranohrišćanski citati. Umesto neovizantijskog stila, domaći arhitekti se sve više opredeljuju za strukturalne i dekorativne sklopove istorijskih srpskih graditeljskih uzora iz perioda srednjeg veka, koji su po njima predstavljali autentičan srpski arhitektonski izraz, odnosno, predstavljali su izvore srpskog nacionalnog stila.
U periodu od početka pa do sredine prve dekade XX veka, dakle, srpski arhitekti u svojim projektima postepeno napuštaju do tada prisutnu bečku verziju neovizantijskog stila, koja je bila bliska njihovoj estetici zbog povezanosti ovog stila sa istorijskim nacionalnim arhitektonskim uzorima u Srbiji. Ova, bečka verzija neovizantijskog stila, u suštini je kompoziciono predstavljala neoromansku arhitekturalnu strukturu, na koju su pridodavani različiti vizantijski i ranohrišćanski citati. Umesto neovizantijskog stila, domaći arhitekti se sve više opredeljuju za strukturalne i dekorativne sklopove istorijskih srpskih graditeljskih uzora iz perioda srednjeg veka, koji su po njima predstavljali autentičan srpski arhitektonski izraz, odnosno, predstavljali su izvore srpskog nacionalnog stila.
Medju prvim primerima nacionalnog srpskog
stila u arhitekturi bile su Crkva svetog Nikole u Trsteniku, koju je
projektovao Dušan Živanović (1853-1937) iz 1903. i Crkva svetog Djordja na
Oplencu, koju je projektovao Kosta J. Jovanović (1884-1934), nakon što je
pobedio na konkursu, 1909. godine. Dušan Živanović se opredelio za nacionalnu
varijantu stila obzirom na činjenicu da je studirao kod fon Hansena (Teofilus
Edvard) u Beču vizantijsku arhitekturu, te da je najviše radio na projektima
crkvenih gradjevina u srpsko- vizantijskom stilu, na kom polju je postigao i
najviše uspeha. Crkva na Oplencu Jovanovića je, pak, projektovana da bude
mauzolej dinastije Karadjordjević. Stilski značajan sakralni objekat izgradjen
u srpskom nacionalnom stilu je još i Crkva svete Petke u Lapovu Jovana
Stanojevića, iz 1907. godine.
Dobrotom S. Maldinija
Нема коментара:
Постави коментар