Zoran Mišković ČARNOJEVIĆEV KRST
(1690. po predanju – 16.februara 1915.
(rastavljen);1920.-1961.(nova lokacija);1961. (vraćen na staru lokaciju);2000.
srušen)
Suvatovo je blago brežuljkasto
uzvišenje uz dravsku obalu na mjestu starog rimskog dravskog mosta,koji je
vjerovatno još u rimsko vrijeme služio kao pričuva za brijeg ili transport
vojske.U Petrus Katanicus Dissertatio 1782. stoji „...malo iznad toga pristup je
k Dravi vrlo prikladan,mjesto se zove Suvatovo.“Put odatle je vrojatno vodio
kroz Darocz,Szolos,Keckend...Cesta je ova djelomično via ripensis,a djelomično
via mediterranes. Ovaj prijelaz koristili su i krstaši u Prvom krstaškom
ratu,koji je krenuo 1096. godine. Zapis to ovako opisuje: „...Gottfried
Lotarinški i narod prolazeći Kraljevstvo Ugarsko stigli su do rijeke Drave,gdje
su naslagali mnogo drva i načinili pleter od mnogo pruća kako bi prešli
rijeku.“ Uz ovaj citat postoje i istraživanja da je čak i čuveni turski sultan
Sulejman Veličanstveni kada je išao u Mohačku bitku,rijeku Dravu baš prešao na
ovome mjestu.Ove činjenice su dragocjene kako bi se razumjela bit mjesta i
povijesnih okolnosti.Narodno predanje o prelasku rijeke Drave na Suvatovu kod
Osijeka od seobe Srba 1690. sačuvao je i zabilježio Osejčanin Đeođe
Gojković(1876.-1973.) :“Kada je stari Patrijarh sa svojom pratnjom prelazio ovim
krajem, po velikoj vrućini svi ožedniše. Ali izvora vodu u ovim nizinskim
krajevima nigdje.Samo najednom stade kao ukopan konj,na kojem je jašio stari
Patrijarh i pođe malo niže...ka izvoru ledene vode.Pratnja Patrijarha podiže na
tome mjestu drveni krst kako bi i drugi znali za izvor vode...“Povijesno
gledano poznato je učešće Patrijarha Arsenija III Čarnojevića na
Crkveno-narodnom saboru u Beogradu 18.juna 1690. god.,kada je donijeta odluka o
seobi,a idući sačuvani dokument o Patrijarhu je iz 17.novembra 1690. iz
Kormorana.Da li je Patrijarh stvarno prešao Dravu na mjestu Suvatovu,danas
možemo samo govoriti kroz ovo narodno predanje. Austrijski car Leopold uputio je
poziv srpskom narodu 25. decembra 1691. god, „Communitati Rascianae inter
Oszekinum et Budam degenti“ („Cjelini srpskog naroda koji se nalazi između
Osijeka i Budima ...“). Patrijarh Čarnojević u pismu ruskom caru Petru Velikom
ovako opisuje stanje: „A sada kada biste htjeli da raumete naš ovdašnji
život,dan i noć bežeći sa svojim osirotelim narodom iz mesta u mesto kao lađa na
pučini velikoga oseana,očekujući kada će zaći sunce i proći tamna i studena noć
bede koja nas tlači. Kako nema nikoga ko bi nam pomogao svojim savetima i ko bi
nas od muke oslobodio,to je i nama tuga udvostručena...“
Prvobitni drveni krst zamjeniše
pravoslavni Srbi mramornim krstom i posvetiše ga velikomučenicima
Makavejima. Teren oko krsta popravljen je i ozidan oko 1899. godine, a čak je i
napravljen i plan za uređenje cijelog terena oko krsta i to od strane Koste
Čutukovića. Krst je osvetio 14.aprila 1899. protojerej Filip Milošević, profesor
bogoslovije u Reljevu kod Sarajeva. Naredbom vojnih vlasti 16. februara 1915.
krst je rastavljen i prenesen u crkveno spremište,pošto se na tome mjestu
nalazila i crta odbrane.Tada su posečene i dvije lipe koje su posađene oko 1770.
godine, a posadio ih je ugledni Osječanin Paja Gavril Veselinović. U tome periodu
je presušio u Čarnojevićev izvor. Krst je vraćen na svoje mjesto 1920. godine
kada je voda ponovno potekla, ali malo dalje od originalne lokacije. Zahtjevom
crkvenog odbora i inicjativnom tadašnjeg osječkog protojereja-stavrofora Lazara
Miškovića (1914.-1994.) krst je vraćen 1961. godine na originalnu lokaciju i to
iznad izvora vode.
Ikone na krstu (Raspeće Kristovo)
oslikao je 1824. godine slikar Matej Nenadović. Nove ikone su postavljene 1920. i
rad su nepoznatog slikara, vjerojatno s osječkog prostora. Ikone je 1961. godine
obnovio osječki slikar Ljubomir Mitrović.Ikona je 1995. nađena skinuta i bačena
u travu,ali je na kraju prenijeta u crkvenu opštinu.
OBIČAJI:
Od pamtivjeka su stari Osječani
odlazili na Sv. mučenike Makaveje kod Čarnojevićevog krsta i to pješke kroz
brojna polja zlaćane pšenice ,ispijali studenu vodu kraj izvora i prenosila
priča o davnoj seobi i staroj Patrijarhu. Kod krsta su rado dolazili i stanovnici
cijelog Osječkog polja (zato se i naziva Osječko-poljska eparhija) te Baranje. Da
je krst bio cijenjen govori i činjenica da su se redovito i katolički
hodočasnici koji su hodili u Aljmaš zaustavljali kraj krsta i napajali
vodom.
I putopisci su 1990. godine
ovjekovječili ovaj krst: „Stisnuto,kao u procepu,istočno od grada.Uz put, ali
daleko od očiju.Pod drvetom,a bez sunca.Bez staze,dotrajale ograde.Prođe i
doživi mnoga iskušenja,uđe u legendu,zaveštan u povesnici,spominjan u
narodu...“
Posljednje bogosluženje kod krsta
održano je 1998. godine. Stoljetne lipe iste godine su srušene. Krst je srušen
2000. godine.
Danas cijela lokacija koja govori
kako su Srbi stigli u ove krajeve, zjapi tužna i prazna. Od krsta koji je
stoljetan, ostala je samo polovica, dotrajala, a od ograde s krstovima samo par
stupaca. Okolni vlasnici zemljišta koji su izgradili kuće ne priznaju važnost
ovog spomenika tako da su se uselili na parcelu koja je crkvena i obzidali ono
što su prisvojili.
Izvor sa stoljetnom vodom
presušio je u Prvom svjetskom ratu i potekao 1918.,presušio je u Drugom
svjetskom ratu i potekao 1946. i presušio je 1991. godine i nije potekao do
danas...
OBIČAJI SRBA IZ OSIJEKA
Običaj sve do sredine 20.
stoljeća koji je na žalost zamro je i svećenje đurđica na Đurđevdan. U porti
crkve nalazile su se dvije velike rundele sa đurđicama ,koje bi se svetila ne
Jutrenje i dijelile na službi. Ovaj običaj za pravoslavne Srbe u Osijeku nije bio
ustaljen. Vjeruje se da je stigao sa Cincarima,koji su kao vrsni trgovci dolazili
u Osijek i ondje se u „Donjgradskoj varoši“ i nastanjivali. Neki sumnjaju da je
običaj vezan i uz srušenu pravoslavnu kapelu sv. Georgija koja se nalazila u
današnjoj osječkoj Tvrđi (tvrđavi),a bila je namijenjena svim pravoslavnim
vojnicima. Da li je netko od njih ovaj običaj donio iz svog kraja,na žalost danas
se ne zna.
Đurđevdan je mnogim Srbima značio
i odlazak u tako zvani „Osječki pakao“. To je dio odmah pokraj rijeke Drave uz
obalu, ali podno groblja. Tako da je narod vjerovao kako su njihovi pokojnici u
raju, a oni silaze na proslavu u pakao. S tog brdovitog dijela groblja vodile su i
stepenice, a uz rijeku je postojao i restoran sve do 1920.-tih , koji se zvao U
paklu, a bio je poznat po čuvenoj janjetini. Ovaj običaj je prerastao na kraju u
tkz. Đurđevski uranak, a zadnji je održan u svojoj punoj veličini 1990.
godine. Danas se na tome mjestu nalazi sjedište riječne mornarice.
U Osijeku je bila i velika grčka
kolonija.Bili su također dobri i bogati trgovci, ali i nezadovoljni činjenicom da
bi se morali udružiti s drugim pravoslavnim življem. Tadašnja crkva podignuta
1743. godine (srušena 1942. godine),bila je namijenjena svim pravoslavnim
vjernicima.Tada Grci podižu u crkvenoj porti malu drvenu kapelicu te dovode
svoja dva sveštenika.Danas nema niti jednog Grka,ali je običaj bio sve do 80-ih
da se na Uskrs čita Jevanđelje na grčkom.
Od svih mjesta u Hrvatskoj
naseljenim Srbima samo u Osijeku postoji običaj svećenja karamfila za Veliku
Gospojinu.Ovaj običaj se također pripisuje Cincarima,za koje se pak zna da su
jako poštovali Majku Božiju,ali putujući i ka jugu Balkanu,vjerojatno su ovo
cveće donijeli tako i do Osijeka.Ovaj običaj seže od 1718. godine kada je
Nikanor Melantijević,vladika Osječko-poljski spomenuo „osvetismo
karamfile“.Vladika je te godine pokrenuo rušenje stare crkvene od pletera i
gradnju zidane pa je vjerojatno koristio karamfile kao način skupljanja
priloga.Inače crkva koja nastaje nakon te od pletera je tek druga i prije ove
1743. koja je podignuta u velebnom barokom stilu.Da su Osječani bili iznimno
bogati govori i podatak da je svaka trgovačka kuća dala po nekoliko svojih
venecijanski dukata da se stave u materijal od kojega se pravila crkvena
kupola.Vladika Melantijević u Osijek je stigao iz Mađarske i to bježeći za
vrijeme Rakocijevog ustanka te došavši u Osijek,uz gradnju crkve pokreće i
inicjativu otvaranja škole koja je radila sve do 1930-ih.I danas se prodaju
karamfili.Crvene kupuju oni koji imaju živu majku,a bijele oni kojima je majka
preminula.
Osijek je do 1941. bio poznat i
po glasovitom Srpskom domu i to u zgradu u centru Donjem grada, a i tada
rijetkim katnicama.Običaj je bio da se nakon preskakivanja vatre kod Zavjetno
krsta,odlazi na program i proslavu u dom.Tako da zadnji puta 1941. godine Srpsko
pjevačko društvo Gusle nakon običaja,organizira i kulturno veče u domu,a
programu su prisustvovali i članovi NDH(možda zato niti jedan član Osječokg
ogranka NDH se nije usudio srušiti staru crkvu,nego su ju rušili vojnici iz
Požege).Dom je bio uređen kao mjesto kulturnog i elitnog događanja,s velikom
pozornicom te čak i restoranom.Srušen je 14.6.1944. prilikom engleskog
bombardiranja Osijeka,kada je stradao cijeli Donji grad.
Srbi iz okolice Osijeka,danas
samo u Osijeku,sačuvali su i predanje u nazivu par sela.Kada su Slaveni došli na
ove prostore sa svojom kulturom i običajima,nisu odmah htjeli i prijeći na
hrišćanstvo.Pošto su se jasno usprotivili,crkva do tada još jedna,prijetila im
je osvetom.Tada je narod poznat kao Bobe rekao: „Bobe trpe pače vere.“
Prihvativši hrišćanstvo,zaboravili su svoje običaje,ali je ta uzrečica prešla u
nazive sela Bobota,Trpinja,Pačetin i Vera.
Vrbica je jedan od najljepših
blagdana koji pravoslavnim Srbima znači početak novog ciklusa ,tj. početak
proljeća.Uvijek je 7 dana prije Uskrsa.Simbolizira Isusov ulazak u
Jerusalim,tada kao grad ne hrišćana.Narod je Isusa dočekao s maslinovim i
palminim grančicama,a kako kod nas njih nema,prihvaćena je vrba.Na Vrbicu se
vrba nosi 3 puta oko crkve,a zatim se ponovno narod vraća u crkvu i grančice se
posvete te onda dijele narodu,koji ih nosi kućama.Također,Vrbica je prihvaćena i
kao tkz. dječiji praznik.Djeci se stavljaju zvnoca koja simboliziraju Hristovu
pobjedu.U Čepinu,selu pokraj Osijeka,postojao je i običaj obavezne male priredbe
za djecu,baš zbog simbolike cijelog praznika.Također se djecu uvijek udaralo po
leđima i govorilo „Rasti ko vrba.“
Mladi Uskrs je također običaj
koji postoji samo u Srpskoj Pravoslavnoj Crkvi.Osječki je običaj da je uvijek
tri dana nakon Uskrsa.Tada se nose ofarbana jaja na grobove predaka,a sveštenik
prelijeva svaki grob s crnim vinom te napravi kao krst na tome grobu i održi
molitvu za pokoj duše pokojnika.Također su se obojana jaja simbolično stavljala
i na stepenice krsta na groblju i za pokoj duše svih kojima se grob ne
zna.Vrijeme Mladog Uskrsa već varira od mjesta do mjesta.U Čepinu,selu pokraj
Osijeka,od 50-tih se grobovi prelijevaju uvijek u nedjelju nakon Uskrsa,a običaj
je bio da se ide litijom(svečana povorka iz crkve) do groblja gdje se onda
običaj uvijek održavao.
Đurđevdan je najomiljenija
slava.Simbolizira proljeće i opće veselje u svem življu.Običaj je da se svi
ukućani umiju u rano jutro u „lavoru“(limenoj posudi) u kojega je stavljena
studen voda te ružine latice.Običaj znači da bi tim umivanjem svi bili u novom
proljetnom ciklusu zdravi.Isto postoji i za Božić(7.1.) kada se pogotovo djeca
umivaju u vodi u kojoj je rumena jabuka,a uvijek se govori „Zdrav i rumen kao
jabuka.“
Najvažniji događaj za svaku
srpsku porodicu je Slava.To je svetac zaštitnik kojega je neka porodica uzela da
ih štiti kada su prešli na hrišćanstvo.Javlja se samo u ovoj pravoslavnoj crkvi
i niti više u jednoj.Slava ne mora biti samo porodična,naravno one su bile i
zanatlijske i crkvene i stranačke pa čak i gradske.Na Slavu se uvijek okupi
cijela porodica u kući najstarijeg člana porodice,a kada on to više ne
može,Slava se prenosi na slijedećeg muškog člana(obavezno muškog).Svaka porodica
mora imati ikonu svetca zaštitnika i sprema se koljivo(kuhano žito začinjeno
orasima,muškatnim orašćićem i šećerom).Također sveštenik dolazi nakon Slave ili
prije te sveti „svečarsku vodicu“ te čita molitvu za spasenje svih
ukućana.Najčešće Slave su sveti Nikola i Đurđevdan.
Kako je za cijelu Slavoniju žito
izuzetno bitno,9. maja tj. na dan sv. Marka-Markovdan svetilo se žito.Tada je iz
crkve hodila litija do najbližeg polja i svetila bi se pšenica.Kako se Osijek
strašno brzo širio,tako su i polja iz okolice nestajala.Do 1940. redovno se
svetilo žito na Ledinama,dijelu Osijeka koji je dobio naziv po
ledini-livadi.Danas ni tu više nema žita.Okolica Osijeka i danas čuva taj
običaj.
Na Petrovo se uvijek svete
jabuke.Običaj je bio da sve žene kojima je umrlo dijete do samog Petrova ne
smiju probati niti jednu jabuku.Kako su jabuke omiljeno voće naroda,a pošto ih
praktički puno ljudi nije jelo do Petrova,dobile su naziv petrovače.Danas je to
čak i naziv sorte slatkih jabuka.
Нема коментара:
Постави коментар