Iako Svetozar Marković nije bio neki oštar bojovnik protiv
sveštenstva, njegove ideje veoma su negativno uticale ne samo na mase, za koje
se on borio, i na inteligenciju, nego čak i na jedan deo sveštenstva, koje je
odlazilo u Radikalnu stranku. Već 1871. godine, 23. jula, žalio se mitropolit
Mihailo ministru prosvete „na pojave koje se opažaju kod mnogo mladih
ljudi". Mitropolit je tražio da se zavedu strožije mere protiv
„hulitelja" i da vlasti više paze „na agente, koji rasprostiru po narodu
ateističke misli u cilju da proizvedu rastrojstvo".
Pristalica ideja Svetozara Markovića bilo je i među
sveštenstvom. U društvu ljudi, koji su pomagali da se nabavi štamparija, u
kojoj je štampano „Jedinstvo" pod uredništvom Svetozara Markovića, bio je
i prota Jovan Jovanović, rektor Bogoslovije. Na listi radikalnih odbornika,
koji su izabrani u Kragujevcu 15. februara 1876, bio je i sveštenik Miloje
Barjaktarović, koji je bio tast socijaliste Maša Kojića. Među streljanim
radikalnim prvacima bio je i sveštenik Marinko Ivković, koji je primao na sebe
krivice mlađih optuženika samo da bi se oni mogli spasti od streljanja. U
Paraćinu je, 1875. godine, đakon Zaka Arsenijević bio skupljač pretplatnika na
„Oslobođenje". Jovan Skerlić tvrdi da „iz Beogradske Bogoslovije još za
života Markovićeva, izlaze čitave generacije mladih popova, koji će s
učiteljima biti apostoli radikalizma po selima, osnivači buduće Radikalne
stranke u Srbiji".
Pesničku dušu Milice
Stojadinović-Srpkinje veoma su zabrinjavali ovi talasi bezbožja, koji su se
širili Srbijom. Nalazeći se u Beogradu ona je sve ovo neposredno posmatrala i,
10. januara 1876, pisala Germanu Anđeliću: Srbiju ljubim i sad kao zemlju
carevine naše, kao majku našu; no po svemu volela bih da nisam ovde. Jer onako
kako ja za budućnost srbsku, za veru i crkvu osećam, nije nikakva sreća živeti,
gde se vera oberučke ruši i neće se zemlji kruna već budi Bog s nama šta. Kaže
se: Mi rušimo sve postojeće, mi nećemo crkvu, nećemo vladu, nećemo činovnike,
mi ovo sve rušimo i oćemo novo na tim razvalinama da stvorimo" (Aleksa
Ivić: Arhivska građa o jugoslovenskim književnim i kulturnim radnicima, knj.
IV, 1723-1887, Beograd 1935, str. 411-412).
Mnogo radikalniji od Svetozara Markovića, u odnosu na Crkvu
i na sveštenstvo, bio je Vaso Pelagić. Ovaj čudni, često veoma neuravnoteženi
čovek, koji je ranije imao velikih zasluga za Crkvu, postao je vremenom oštar
bogoborac. Natrunjen socijalističkim idejama, bez obrazovanja koje je imao
Svetozar Marković i bez Markoviću urođene mekote, Pelagić je bio mnogo više
buntovnik nego propovednik jednoga pogleda na svet i život. Još u maju 1869.
Pelagijć je pisao Antoniju Hadžiću, da je gotov da se žrtvuje za narodne
stvari. „Pa time se", veli on, „dičim, samo da mi je viđeti da moja draga
Bogoslovija napreduje."
Kada se izvrgnuo u socijalistu, Pelagić je jurišao na Crkvu,
nasrnuo na njezino učenje i jerarhiju, kojoj je jedno vreme i sam pripadao i
tražio da se od Crkve oduzme sve što je imala. On zahteva da nagrada
sveštenicima „bude ona milostinja koju im bude sam narod darovao" i da se
manastiri ukinu, a „ako carstvo mraka i sebičnosti hoće da održava još za koje
vreme čin kaluđerski", onda on predlaže ceo niz reformi, koje nisu značile
ništa drugo nego puno uništenje i manastira i kaluđera. Pelagić, koji je i sam
stvorio i rukovodio jednu Bogosloviju, sada predlaže „da se bogoslovske i
učiteljske škole spoje ujedno i prenesu na neko veliko državno, manastirsko ili
opštinsko imanje, gde će svi ti pripravnici za narodne učitelje i sveštenike izučavati
sve ono što treba seoskom narodu.
Poznata su imena nekih sveštenika koji su, u raznim
godinama, bili članovi Narodne skupštine, gde su javno istupali protiv Crkve. U
narodnoj' skupštini, izabranoj 6. avgusta 1871, sveštenik Kosta Popović je
tražio punu slobodu štampe. Vaso Pelagić je bio među onima koji su potpisali
proglas prve, socijalističke, političke grupe, koja se javila 12. avgusta 1871.
godine. Jedan od potpisnika ovoga proglasa, Jevrem Marković, brat Svetozara
Markovića, tražio je da se manastirska dobra predaju narodu, a manastiri
pretvore u crkve. Na manastirskom dobru trebalo je podignuti zemljoradničke i
zanatske škole, a ostaviti samo šest manastira da u njima žive kaluđeri. Ovaj
je predlog, kasnije, ponovio Veljko Jakovljević sa 16 poslanika. Jovan
Bošković. predlagao je, 19. decembra 1875, da se crkve proglase za svojinu
naroda i crkvene opštine i da te opštine raspolažu crkvenim novcem i prihodima.
List „Staro oslobođenje" napadao je veru i dinastiju. I u aferu „crvenog
barjaka" u Kragujevcu bili su umešani sveštenici, a među streljanima zbog
„Topolske bune" bio je i sveštenik Panta Popović iz Azanje. Istaknuti
radikali-sveštenici bili su i Nikola Krupežević i Marko Bogdanović. Sveštenik
Marinko Ivković, koji je streljan na Kraljevici zbog Timočke bune, tražio je da
se ukinu Duhovni sudovi, a bračne sporove da sude Okružni sudovi pod
predsedništvom okružnog prote ili jednog sveštenika77. Veljko Jakovljević i
Marko Bogdanović tražili su, 25. januara 1881, da se kaluđerski red ukine, da se
manastiri pretvore u crkve i da se manastirske parohije predaju sveštenicima.
Istorijske manastire trebalo je da čuva država, a dosadašnjim kaluđerima da se
obezbedi izdržavanje do kraja života iz manastirskih prihoda. Kaluđerski
podmladak ne bi bio dozvoljen.
Нема коментара:
Постави коментар